Kolmapäev, 28. oktoober 2020
Tekstiuudis Eesti teedel juhtub metsloomadega igal aastal ligi 5000 õnnetust

Eesti teedel juhtub metsloomadega igal aastal ligi 5000 õnnetust
E

kas valgusreflektorid hoiavad metsloomad Eesti teedelt eemal?

Iga viimase aastaga on Eesti teedel metsloomadega juhtunud õnnetuste arv tõusnud ligi 10%. Seetõttu alustavad Eesti Jahimeeste Selts ja If Kindlustus projektiga, mille mõjul loodetakse vähendada ulukitega juhtuvaid õnnetusi. Uuring vältab kokku kolm aastat ja esimesi tulemusi näeme juba järgmisel kevadel.

MetskitsEesti teedel juhtub metsloomadega igal aastal ligi 5000 õnnetust, enamik neist pimedal ajal, mil loomad rohkem liiguvad. Eesti Jahimeeste Seltsi ja If Kindlustuse projekti käigus kavatsetakse Eesti teedele paigaldada kokku enam kui 700 valgustõkke reflektorit. Need reflektorid toimivad nii, et mööduva auto tuled tekitavad teepervele metsa suunas valgusmüüri, mis peaks mõjuma ulukile hoiatavalt ja peatama tema liikumise sõiduteele.

Õnnetustes saavad kannatada nii loomad kui ka inimesed

Eesti Jahimeeste Seltsi presidendi Margus Puusti sõnul puutuvad jahimehed iga päev kokku paljude õnnetustega, mille puhul tuleb teelt kõrvaldada seal hukkunud või vigastada saanud suurulukeid.

„Mitme riigi kogemused annavad aluse arvata, et valgustõkke reflektorite kasutamine võiks aidata ka Eestis metsloomadega seotud õnnetusi vähendada. Varem Saksamaal teostatud uuringud kinnitavad, et reflektorite valgusvoog peatab uluki kuniks valgus kaob. Oluline sealjuures on järeldus, et valgustõke ei muuda nende liikumisharjumisi ka aastate möödudes. Soovime järgneva kolme aasta jooksul põhjalikult uurida, kas ja mil määral sellistest reflektoritest siinsetel teedel abi oleks,“ täpsustas Puust.

If Kindlustuse juhatuse liikme Tiit Kolde sõnul on metsloomadega teedel juhtuvad õnnetused kahjuks igapäevane nähtus. Kindlustusselts on aasta jooksul registreerinud rohkem kui 1000 loomale otsasõitu.

„Tegu on väga ulatusliku probleemiga, mistõttu liitusime selle projektiga ka meie. 72% loomadega seotud õnnetustest juhtub kitsedega ja 7% Kährikpõtradega, nii et need on üsna tõsised avariid, kus kannatada saavad nii metsloomad, autojuhid kui ka kaasreisijad. On vägagi tavapärane, et õnnetus lõpeb looma surmaga, kuid ka autojuhid on saanud sellistes õnnetustes tõsiseid vigastusi või kaotanud elu,“ selgitas Kolde.

Teiste riikide kogemus aitab, kuid vajame ka kohalikku uuringut

Ulukite valgustõkke reflektoreid on kasutatud nii Euroopas kui ka Kanadas ning USA-s. Häid tulemusi on need reflektorid andnud näiteks Saksamaal, kus 2019. aasta seisuga oli paigaldatud enam kui 250 000 reflektorit. Samasuguseid reflektoreid on müüdud näiteks Austriasse, Šveitsi, Hollandisse, Belgiasse, Itaaliasse, Hispaaniasse, Rootsi ja Taani.

Eestis on eesmärk testida kaht peamist tüüpi reflektorit, millest üks kuvab metsloomadele sinist ning teine valget valgust. Autojuhte helkurpostidele paigaldatud reflektorid ei sega, sest need paiknevad piirdepostide väliskülgedel, kus inimesele nähtamatud valguskiired suunatakse teelt eemale.

Kolm aastat vältav uuring annab võimaluse teha vahekokkuvõtteid juba järgmisel kevadel. Oktoobri alguse seisuga on ulukite valgustõkke reflektorid paigaldatud testlõikudele Lääne-Virumaa, Tartu-, Viljandi-, Pärnu-, Põlva- ja Läänemaa nendes piirkondades, kus jahimeeste senise praktika põhjal asuvad kõige ohtlikumad teelõigud. Järgmise kahe kuu jooksul oodatakse projektiga liituma ka teiste maakondade jahiseltse. Praeguse seisuga on projekti valitud 17 testlõiku, millest igaüks on 500–1000 meetri pikkune. Võrdluseks võetakse sama palju samaväärseid testlõike, kus reflektorit ei kasutata.

Reflektorite paigaldamise tähispostidele on kooskõlastanud Maanteeamet, kellele uuringutulemuste kokkuvõtet kolme aasta pärast esitletakse. Seejärel on võimalik hinnata, kas ja mil määral on selliste reflektorite lahendust mõistlik Eestis ka laiemalt kasutada. Uuringu metoodikat ja selle sisulist läbiviimist koordineerib Eesti Maaülikooli dotsent Tiit Randveer.

AllikasIf.ee

Enim vaadatud

Sul on materjali, mida soovid jagada

Võta meiega ühendust

Mittepeatumised

Arhiivist

Aasta 2002 algas plekikolinaga

Aasta 2002 algas Sõle Paldiski ristmikul mitme liiklusõnnetusega. Nii mõnigi sündmus sai alguse enda oskuste ülehindamisest. Mõnel jäid põhjustajad kohale, teisel jälle lasid süüdlased...

Aasta 2002 algas plekikolinaga

Aasta 2002 algas Sõle Paldiski ristmikul mitme liiklusõnnetusega. Nii mõnigi sündmus sai alguse enda oskuste ülehindamisest. Mõnel jäid põhjustajad kohale, teisel jälle lasid süüdlased...

Purjus ja lubadeta mootorrattur rammis bussi

See, mida me teile praegu näitame, leidis aset Peterburi teel, tegemist on liinibussi ja mootorratta kokkupõrkega, mille põhjustas mootorrattur. Saabunud politseinikud tegid kindlaks, et vana...

Vasakpööre jäi tegemata

Videolt on näha, kuidas BMW ootab, et sooritada antud kohas keelatud vasakpööret. Kas ta peale politseinike peatumist vasakpöördest loobus, näha küll ei ole aga...

Politsei eest põgenenud purjus mopeedijuhi viis sadulast kotihoop

Politseinike peatumismärguannet eiranud mopeedijuht lootid kõnniteid kasutades plehku pista, kuid ei arvestanud võimalusega, et mõni jalakäija sündmuste käiku sekkuda võiks. Ohtlikult kõnniteel kihutanud mehe...

Audi paiskus peale liiklusõnnetust järsakust alla

Laagna teel Härma silla juures põrkasid omavahel kokku Mitsubishi ja Audi. Üks autodest paiskus peale liiklusõnnetust Laagna tee järsakust alla. Et selles olnud inimestele...

Lennuk maandus Pirita rannas

Aastal 2003 juhtus Tallinnas õnnetus millesarnast siin vist varem olnud ei olegi, nimelt prantsatas Pirita supelranda maha väikelennuk. Eesti kerglennunduskompaniile Tango Lima Lima kuuluv väikelennuk...

Traagiline liiklusõnnetus Tallinn-Tartu maanteel

Traagiline liiklusõnnetus toimus Tallinn-Tartu maantee 27. kilomeetril, kus eessõitvale ja vasakpöördeks pidurdanud veomasinale sõitis tagant otsa sõiduauto Mazda.Sõiduautole sõitis omakorda otsa selle taga liikunud...

Üle 2‰ puhunud juhid ei jõudnud sihtkohta

Nii nagu ka praegu oli ka sajandi alguses politseil  tegemist roolijoodikutega. kui praegi ei tohi enam joovet avaldada, siis sellel ajal ja nähtavates juhtumites...

Purjus ja lubadeta mootorrattur rammis bussi

See, mida me teile praegu näitame, leidis aset Peterburi teel, tegemist on liinibussi ja mootorratta kokkupõrkega, mille põhjustas mootorrattur. Saabunud politseinikud tegid kindlaks, et vana...

Plekimõlkimine Männiku teel

Teel olnud lumevall oli piisav, et opeli juht kaotas oma sõiduvahendi üle kontrolli ja sõitis otsa vastassuunas liikunud  volkswagenile. Viga said volkwageni juht ja...

Sul on materjali, mida soovid jagada

Võta meiega ühendust